Grafisk content

Billede: Unsplash

Introduktion

Definition: Grafisk contentsociale medier refererer til brugen af visuelt appellerende elementer som billeder, grafik, videoer og infografikker til at kommunikere budskaber sociale medieplatforme. Det fokuserer på at skabe en visuelt tiltalende oplevelse for målgruppen. Det er en vigtig faktor til at fange opmærksomhed, differentiere sig fra andre brands og for at styrke engagement.

Fokus:

  • Øge Opmærksomhed
  • Forstærke Brandidentitet
  • Differentiere brandet
  • Engagement fra brugerne: indhold, der opfordrer til interaktion, deling og kommentarer
  • Effektiv Budskabsformidling: Anvende grafiske elementer til at formidle komplekse budskaber på en letforståelig måde.

Metoder:

  • Brug af billeder og grafik
  • Videoindhold
  • Bruger-genereret Indhold: Inddragelse af brugerne ved at dele og fremhæve indhold, de har skabt omkring brandet eller produkterne.
  • Storytelling: Brug af grafisk indhold til at fortælle historier og skabe forbindelse med målgruppen på et følelsesmæssigt niveau.

Formål: Formålet med grafisk content på sociale medier er at tiltrække, engagere og fastholde opmærksomheden fra målgruppen. Det søger også at styrke brandidentitet, fremme deling, forbedre brugerinteraktion og effektivt formidle information på en visuel måde.

Problemformulering

SDH ønsker at styrke sin position på det danske marked i relation til målgruppen 40-49-årige.

For SDH er det vigtigt, at strategien understøttes af et bæredygtigt og samfundsansvarligt kædeprodukt med individuelle kendetegn og lokal forankring.


Værktøjer

Kompetencer


I processen har jeg fået flere kompetencer indenfor grafisk design og marketing. Jeg har lært om følgende ting:

  • Kunderejsen og hvordan man arbejder effektivt ud fra den
  • At bruge Canva på flere forskellige måder. Fx til at lave et logo, et brandboard, landingpage om meget mere
  • At bruge ChatGPT effektivt til inspiration
  • Opsætning og planlægning af opslag
  • Linktree
  • Udvikling af landingpage
  • At lave en effektiv markedsføringsstrategi med fokus på målgruppen

Content marketing strategi


Ud fra problemformuleringen har jeg lavet en content marketing strategi hvor der er fokus på:

  • Facebook opslag, da det er der målgruppen befinder sig
  • Skabe værdifuldt content der henvender sig til målgruppen
  • Kommunikationen med markedsføringen fokuserer på det at komme væk fra hverdagen, afslapning og det at genfinde kærligheden.
  • Betalt og organisk content

Kunderejsen


Brandboard


SoMe opslag


I Canva har jeg lavet 10 forslag til opslag til Small Danish Hotels facebook side. I opslagene har jeg fokuseret på stemningen fra mit brandboard både ift. skrifttype, logo og billeder.

Jeg er gået ud fra min content-marketing strategi til Small Danish hotels, og dermed er opslagene lavet til facebook, da det er der målgruppen primært befinder sig (kilde 4).

Jeg har brugt Chatgpt for at få ideer til captions som giver mening og fanger målgruppen. Derudover har jeg også genereret nogle hashtags som passer til opslaget, samt emojis der passer til. Jeg har valgt at placere mit nye logo i hjørnet af alle opslagene for at sikre at målgruppen ved hvor opslaget kommer fra.


Linktree

Beskrivelse

Mit Linktree

Landingpage


En landingpage er en selvstændig webside, der er designet til at modtage besøgende fra en bestemt kilde eller markedsføringskampagne.

Formålet med en landingsside er ofte at opfordre besøgende til at udføre en bestemt handling, såsom at udfylde en formular, foretage et køb, tilmelde sig en service eller på anden måde deltage i en ønsket handling.

Kilder

  1. Bility of Design. (n.d.). Opbygning af Brandboard. Hentet fra https://bilityofdesign.dk/opbygning-af-brandboard/
  2. Canva. (n.d.). Hentet fra https://www.canva.com/
  3. Small Danish Hotels. (n.d.). Hentet fra https://www.smalldanishhotels.dk/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=search_brand&gclid=Cj0KCQjwsp6pBhCfARIsAD3GZuZDbvmHb5gqhRUszs_2_HWvtRl64h1KjOYDvaKHj-fkZv4pXi6Tg3waAn0yEALw_wcB
  4. Danmarks Statistik. (n.d.). Nyheder og analyser. Hentet fra https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46771
  5. Linktree. (n.d.). What is Linktree? hentet d. (20.12.2023) fra https://linktr.ee/help/en/articles/5434130-what-is-linktree
  6. Graphic House. (n.d.). Hvorfor er sociale medier vigtige i din markedsføring? hentet d. (18.12.2023) fra https://graphichouse.dk/hvorfor-er-sociale-medier-vigtige-i-din-markedsfoering/

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.